burn-on

Burn-on

hypnotherapie

By Miranda van der Endt

Burn-on ontstaat wanneer werk alleen nog maar draait rond werk en verplichtingen en het moeilijk wordt om nog echt te ontspannen. 

Andere signalen die wijzen in de richting van een burn-on: 
  • Wanneer je niet meer echt in het moment aanwezig bent bijvoorbeeld als je bij je geliefden bent.
  • Als je niet meer toekomt aan wat je leuk vindt zoals het afspreken met vrienden of het uitoefenen van je hobby.
  • Heb je het gevoel anderen tekort te doen?
  • Voel je je vervreemd van jezelf? Vraag je je af wat er mis is met je omdat je niet meer kan genieten?
  • Voel je je onvervuld?
  • Ben je er trots op dat je desondanks nog steeds vol houdt?
  • Blijf je liever puur op wilskracht functioneren dan dat je toegeeft dat het eigenlijk niet zo goed met je gaat? 
Herken je je in bovenstaand beeld, kom dan in actie en kies ervoor om het contact met jezelf te herstellen. Voorkom dat je crashen en in een echte burn-out terecht komt. Hoe doe je dat? Ik kan het boek van Mieke Lannoey van harte aanraden, maar je bent ook van harte welkom bij mij om deel te nemen aan mijn vitaliteitsprogramma. Hiermee maak je weer contact met wie je bent, los je innerlijke conflicten op en maak je nieuwe keuzes op basis van wie je bent en je gewenste toekomstige zelf.

Een voorbeeld uit de praktijk, wanneer crashen geen optie is 

“Ik moet die opdracht binnenslepen. Even rust nemen is een luxe die ik me niet kan permitteren. Er is van alles aan de hand met de kinderen en we hebben het geld nodig.” vertelde een klant me. Terwijl je alle signalen dat ze geen energie meer heeft volledig negeert, voelt ze zich onbegrepen. Ze heeft hoofdpijn, slaapt slecht, is voortdurend aan het piekeren en is hard voor zichzelf. Ze straalt in alles uit dat ze het zwaar heeft. Voor haar is het vanzelfsprekend dat alles moet wijken voor haar werk en de zorg voor de kinderen. Deze klant heeft last van een syndroom: burn-on.  

Voor deze klant is crashen geen optie. Ondanks alle signalen, cijfert ze haar geluk en fysieke gesteldheid weg om te kunnen voorzien in de financiële behoeften van haar gezin. Bovendien is ze bang, want ze is al eerder uitgevallen met een burn-out en dat wil ze niet meer. Ze kan het zich niet veroorloven uit te vallen en dus gaat ze maar door. Gelukkig heeft ze weg gevonden naar hulp en kan ik haar met hypnotherapie helpen. Anderen lopen soms jaren rond met deze klachten waarna alsnog een (nieuwe) burn-out op de loer ligt. 

Wie al eerder is uitgevallen door een burn-out is kwetsbaarder voor een burn-on. Dat komt door de verhoogde stressgevoeligheid en verminderde veerkracht van het zenuwstelsel na een burn-out. Bovendien zijn de patronen die voor de burn-out hebben gezorgd zoals behoefte aan erkenning, angst voor afwijzing, het gevoel niet goed genoeg te zijn vaak onbewust nog aanwezig. Als ondernemer is het werk dan ook nog eens extra zwaar, want het werk is immers nooit klaar waardoor het extra moeilijk is om uit te schakelen.  

De weg uit een burn-on

De vicieuze cirkel van de burn-on doorbreken en weer in balans komen is niet eenvoudig. Mieke Lannoey beschrijft in haar boek Burn-on, de funtionerende burn-out 8 stappen om er uit te komen.

  • Bewustwording en eerlijkheid. Door je emoties niet meer in jezelf vast te houden maar te doorvoelen en uiten kom je weer in contact me jezelf.
  • Las een pauze in om tot je jezelf te kunnen komen. Neem vooral een pauze van al het moeten en neem tijd voor jezelf tot je niet meer aan het overleven bent.  
  • S.O.S. anderen. Investeer in de verbinding met anderen en schakel eventueel een coach of therapeut in. 
  • Gezonde zelfregulatie. Zorg goed voor jezelf door te bewegen, goed te eten en slapen en zorg voor balans. Denk daarbij ook aan rust en revitalisatie. Schakel eventueel hulp in en maak vaste afspraken met jezelf. 
  • Dopamine vasten en digitale detox. Claim je eigen tijd en aandacht terug zodat het weer ter beschikking is voor het echte leven. Herstel je contact met plezier door het verminderen van (digitale) prikkels en ga weer op zoek naar bronnen van actief plezier. Beperk datgene waarin jij je niet vrij voelt en simulatiebronnen die ten kosten gaan van je tijd en aandacht.
  • Het contact met jezelf herstellen. Ga op zoek naar je authieke delen die zich ook willen uitdrukken. Is er een innerlijk conflict? Los dit op en breng rust in je innerlijke archetypische talenten. 
  • Nu is alles wat er is. De toekomst geeft geen verlossing wanneer je streeft n aar het ultieme geluk dat zich steeds ergens in de toekomst bevindt. Je bent of vervuld of niet. Hier en nu. Leef in het moment met alles wat daar aanwezig is,
  • Is dit nu later? Maak het beeld van je toekomstige jij helder en bezie wat je al hebt en welke lange termijndoelen je nog wilt nastreven. 
  • Prioriteiten herschikken. Maak keuzes op grond van wat je echt wilt, niet op basis van wat je niet wilt. Stel jezelf de vraag: Wat is het beste wat kan gebeuren. Je kan op elk moment een keuze maken en deze later ook weer up-to-date maken met wie je NU bent. 
  • Werk als deel van het leven. Verkies Mens-zijn boven Werker-zijn en vind balans in je leven door balans in jezelf te vinden. 
 

“Net als burn-out is burn-on een werkgerelateerde aandoening  die wordt gekenmerkt door chronische uitputting ten gevolge van aanhoudende stress”. 

– Burn-on, De functionerende burn-out, Mieke Lannoey, blz 21. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to Top
Scroll to Top